Návrat Marie Terezie: nejúspěšnější stále v Česku, na všech trzích však ztrácela
Po dvou letech se na české, slovenské a rakouské televizní obrazovky vrátily premiérové díly historické minisérie Marie Terezie. Stále s velkým úspěchem, ale už bez rekordů.
Řeší manželské problémy, prohrává válku o habsburské dědictví a k tomu sleduje, jak se proti ní obrací další sousední země. Na obrazovkách tří televizí v zemích bývalé habsburské monarchie – České televize, slovenské RTVS a rakouské ORF – mohli diváci na přelomu roku sledovat pokračování historické minisérie Marie Terezie. Tvůrci se pokusili navázat na mimořádný úspěch prvních dvou epizod, napodruhé však zlákali jen část diváků.
V nových dvou dílech se autoři rozhodli první a jedinou ženu na českém trůnu představit jako panovnici, která čelila řadě výzev. Děj se tak posunul o několik let dopředu, Marie Terezie zestárla, stala se z ní několikanásobná matka, která vedle mateřských povinností řeší spory se sousedními zeměmi. Musí tak volit mezi vladařskými a rodinnými povinnostmi, často ve prospěch těch vladařských. Podle ředitele vývoje pořadů a programových formátů Jana Maxy jsou tak proto nové epizody temnější a dramatičtější. „Válka a její důsledky pronikají i do osobního života Marie a Františka,“ vysvětlil.
Autor: Julie Vrábelová
Natáčení Marie Terezie
Přestože jde o pokračování dvou epizod z roku 2017, tvůrci, i kvůli časovému posunu, přeobsadili hlavní postavu. Panovnici Marii Terezii si nově zahrála rakouská herečka Stephanie Reinsperger, která vystřídala Marii Luisu Stockinger. Podle Reinsperger jde v nových dílech o téměř úplně jinou minisérii. Její slova částečně potvrdil i režisér Robert Dornhelm. „Nejde o běžnou minisérii. Pokračování nás povzneslo na jinou úroveň a místo milostného života královského páru jsme se zabývali vládou, reformami a válkou. Marii Terezii ukazujeme jako komplexní ženu, ne jen jako idealizovanou panovnici,“ řekl.
Premiérové epizody představily také další vlivné osoby u královského dvora. Evžena Savojského, jehož příběh se v prvních dvou dílech uzavřel, vystřídala kontroverzní postava Barona Trencka. Právě tento nemilosrdný vojevůdce se stal jedním z důvodů, kvůli kterým se manželství Marie Terezie s Františkem Štěpánem Lotrinským, jehož opět ztvárnil český herec Vojtěch Kotek, ocitlo v krizi. „Nikdy se už nedozvíme, jak ti dva věci řešili, ale víme, co řešili. Například svůj vztah k Prusku. Marie Terezie s Fridrichem válčila, František s ním čile obchodoval. Marie Terezie Barona Trencka obdivovala, František Štěpán správně odhadl, že je psychopat,“ uvedla scénáristka Mirka Zlatníková, podle které se dá na podobných událostech postavit zápletka.
Nové epizody ztratily až polovinu diváků
Pokračovat v minisérii z první poloviny 18. století přiměl tvůrce nečekaně velký zájem diváků, přestože s dalšími díly původně nepočítali. V loňském roce tak vznikly dvě nové epizody, které se na televizní obrazovky dostaly o Vánocích, v Česku v prvním týdnu nového roku. Zatímco s premiérovými díly příběh své doby jedné z nejmocnějších žen světa ztratil v Česku necelou třetinu diváků, v Rakousku a na Slovensku přišel až o polovinu z nich.
Že pokračování alespoň v Česku u diváků opět dokáže vzbudit zájem, naznačila repríza prvních dvou epizod na konci loňského roku. Ujít si totiž každý z dílů nenechal více než milion diváků. Premiéra třetí epizody na Nový rok se stala pořadem dne, když si ji pustilo 1,5 milionu diváků starších 15 let při podílu na sledovanosti téměř šestatřicet procent.
Podstatně více diváků ztratily nové díly v Rakousku a na Slovensku. Podle rakouské ORF sledovalo každou z premiérových epizod více než půl milionu diváků starších 12 let při podílu na sledovanosti kolem 20 procent. I přes pokles však oba díly patřily mezi pět nejsledovanějších pořadů daného dne.
Slovenská RTVS informovala, že každý z dílů sledovalo více než 350 tisíc diváků (v 12+) při průměrném podílu na sledovanosti kolem 16 procent. Obě epizody se staly nejen nejsledovanějším pořadem v danou dobu, ale také nejsledovanějším pořadem dne na programech RTVS.
Autor: Česká televize
Mezinárodní fenomén
Původní dvě epizody odvysílaly Česká televize, slovenská RTVS, rakouská ORF a tehdy i ještě maďarská MTVA na sklonku roku 2017 jako připomínku 300 let od narození císařovny Marie Terezie. Její dospívání stejně jako v mnoha ohledech komplikovanou cestu na královský trůn si přitom na každém ze čtyř televizních trhů nenechal ujít rekordní počet diváků.
Vůbec nejúspěšněji se dvojdílný výpravný film uvedl v Česku, kde k premiéře každé z epizod podle ČT usedly více než dva miliony lidí starších patnácti let. Druhou část si tehdy přitom nenechalo ujít dokonce více než 2,1 milionu diváků, a sledoval ji tak každý druhý člověk, který si daný večer pustil televizi.
S premiérou prvních dvou epizod Marie Terezie zaznamenala před dvěma lety mimořádný úspěch i RTVS. Každá z částí oslovila téměř 800 tis. diváků starších 12 let a podíl na sledovanosti se vyšplhal k téměř třiceti procentům. Podle RTVS tak kanál Jednotka dosáhl nejvyšší sledovanosti od roku 2015.
Podobně úspěšně si filmové zpracování nástupu Marie Terezie na trůn vedlo i v dalších zemích. Rakouská ORF ji tehdy zařadila mezi své nejúspěšnější koprodukční projekty posledních let, každý z dílů sledovalo více než 1,1 milionu diváků (12+) a s druhou epizodou se podíl na sledovanosti přiblížil čtyřiceti procentům. Maďarská MTVA zase vyzdvihla úspěch druhé epizody, kterou si nenechalo ujít 415 tisíc lidí s průměrným podílem na sledovanosti necelých deset procent.
Úspěchu historické minisérie si všimli i další evropští vysílatelé. Diváci ji tak mohli sledovat třeba na francouzském kanálu Arte, na kterém si první díl nenechal ujít více než milion diváků. Vysílací práva také zakoupilo třeba Německo, Itálie, Portugalsko nebo Španělsko.
Tvůrci už dříve naznačili, že připravují třetí pokračování. Minisérie by tak mohla mít až šest epizod. Jak už však DigiZone dříve informoval, Česká televize kvůli úsporám nákladů, ke kterým ji vyzvala Rada České televize, s dalšími díly momentálně nepočítá. Představu o finanční náročnosti projektu si můžeme udělat podle nákladů na první dva díly, které se podle deníku Blesk vyšplhaly na 150 milionů korun.
Jestli zájem o další pokračování u dalších koprodukčních partnerů přetrvává, není prozatím jasné.