V ekonomice dál panují chmurné nálady

„V tuzemské ekonomice dál panují chmurné nálady,“ říká analytik ČSOB Petr Dufek a vysvětluje, že z výsledků květnového konjunkturálního šetření Českého statistického úřadu (ČSÚ)vyplývá, že nálada v české ekonomice zůstává blízko bodu mrazu. Zvlášť tedy v podnikatelském sektoru, kde se znovu snížila ve stavebnictví, obchodě i ve službách.

Propad podnikatelské nálady je zvláště citelný v oblasti služeb a pokračoval i v květnu. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Jediné mírné zlepšení bylo podle Dufka vidět v průmyslu, nicméně šlo spíše o symbolický posun, než o návrat k předkoronovým úrovním. „Alespoň, že v největším tuzemském odvětví se čeká zlepšení na horizontu šesti měsíců,“ dodává.Podle ČSÚ očekává 14,2 % dotázaných podnikatelů návrat poptávky po své produkci, zboží nebo službách na předkrizovou úroveň v horizontu tří měsíců, téměř 24 % do šesti měsíců, 21,8 % do 12 měsíců a 11,7 % za déle než jeden rok. Situaci, že by se poptávka vrátila na předkrizovou úroveň, nepředpokládá 1,4 % podniků. Poptávka u 23,6 % podniků nebyla krizí vůbec dotčena a 3,3 % podniků deklarovalo v květnu vyšší poptávku než před krizí.

„Propad podnikatelské nálady je zvláště citelný v oblasti služeb a pokračoval i v květnu. Podnikatelé v průmyslu a obchodu vykazovali v květnu zhruba stejný sentiment jako v dubnu, takže i v jejich případě lze hovořit o stabilizaci sentimentu, ovšem na svém historickém dnu,“ doplňuje hlavní ekonom Czech Fund a člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) Lukáš Kovanda.

Zatímco podnikatelský sektor se dál utápí v depresi, spotřebitelská nálada se za poslední měsíc vcelku výrazně zlepšila. Nárůst důvěry ve spotřebitelském sektoru činil 11,8 bodu.

„Obavy spotřebitelů ze zhoršení jejich finanční situace nebo nezaměstnanosti se výrazně snížily, zatímco strach z inflace znovu narostl,“ komentuje další statistické údaje Dufek.

Čeští spotřebitelé, jak vyplývá ze statistických čísel, pociťují oproti dubnu menší obavy ohledně budoucího hospodářského růstu. „Méně se obávají i o vlastní finanční situaci, či o růst nezaměstnanosti. Výrazně naopak vzrostly jejich obavy z růstu cen a možná i v důsledku toho plánují více spořit. Tyto obavy nejspíše pramení z aktuálně pozorované inflace, která v dubnu dosáhla stále výrazných 3,2 %,“ vysvětluje ekonom Komerční banky Martin Gürtler.

„Spotřebitelé evidentně věří, že se ekonomická situace začne po uvolněních všech restrikcí postupně vracet do dřívějších kolejí,“ domnívá se analytik ČSOB Petr Dufek. Jak ukázala předběžná data Evropské komise z minulého týdne, spotřebitelská důvěra se v květnu zvýšila i v celé evropské ekonomice.

„Za tím stálo především rozvolňování restriktivních vládních opatření ve většině evropských států. I přes tento pozitivní signál však zůstává spotřebitelská důvěra i nadále nízká, a to jak v ČR, tak i ve zbytku Evropy,“ doplňuje Gürtler. Spotřebitelský segment v tuzemsku se podle Lukáše Kovandy např. díky zavedení kurzarbeitu nepotýká se zásadnějším nárůstem míry nezaměstnanosti, což rovněž pomáhá stabilizovat i důvěru spotřebitelů v ekonomiku.

„Ke zlepšení nálady přispěla také další vládní opatření jako podpora OSVČ formou paušální nepodmíněné podpory ve výši 25 tisíc korun nebo moratorium na splátky úvěru,“ říká ekonom. Současně ale upozorňuje na riziko, že s postupným ukončováním vládních podpůrných opatření, k němuž bude docházet v druhé polovině léta a na podzim, „nastane nejen růst míry nezaměstnanosti, ale pod tlakem se opět ocitne právě i ukazatel spotřebitelské důvěry“.

Autor: Lukáš Petřík

Zdroj: https://faei.cz/