Modernizované vlaky budou jezdit i na trati Krnov, Bruntál, Rýmařov

V Moravskoslezském kraji se brzy objeví staré známé vagony, které prošly celkovou modernizací. Také na trati Opava – Krnov – Bruntál – Rýmařov bude jezdit vylepšený motorový vůz řady 811 a přívěsný vůz 012.

V současnosti se tato „budoucnost“ regionálních trati v Moravskoslezském kraji testuje ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi.

Požadavek na modernizaci starších motorových souprav vzešel v roce 2018, kdy se Moravskoslezský kraj rozhodl jít úspornější cestou než si pořídí zcela nové vlaky. Celkově bude modernizováno čtrnáct motorových a deset přípojných vozů. Díky úpravám bude motorový vůz plně klimatizovaný, souprava bude vybavena novými pohodlnějšími sedačkami a také Wi-Fi připojením.

Vylepšený motorový vůz řady 811 a přívěsný vůz 012 se v těchto dnech testuje ve Zkušebním centru VUZ ve Velimi.

„Modernizaci vozu řady 810 a 012 jsme svěřili kolegům ve Veselí nad Moravou. Dnes představujeme první dokončenou prototypovou soupravu osmsetdesítky, která je po modernizaci označena nově řadou 811. Testování na okruhu ve Velimi je závěrečnou fází kompletní úpravy těchto vozů před tím, než vyjedou do provozu. Cestující rozdíl určitě poznají. Po úpravách je ze soupravy moderní regionální vlak. Především je celkově prostornější díky tomu, že jsme ubrali sedačky. Původně jich bylo 55, teď o deset méně, jsou pohodlnější a mají čalouněné potahy. Samozřejmostí je klimatizace, a to nově i v kabině strojvedoucího,“ říká člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod Jiří Ješeta.

Zvětšit fotografii

Aby souprava utáhla energeticky náročný provoz klimatizační jednotky, bylo nutné dosazení výkonnějšího spalovacího motoru, nových pomocných pohonů a řídícího systému. Bylo nezbytné zajistit dostatečný výkon pro klimatizační agregát, aniž by to ovlivnilo trakční výkonu vozidla.

Současně bylo nutné pořídit zcela nové rozvody vzduchu zabudované do interiéru. Pro zajištění správné účinnosti klimatizace navíc bylo nezbytné vyměnit jednoduchá okna za dvojskla a celou skříň izolovat.-, Přípojné vozy budou po dohodě s objednatelem větrané pouze okny. Zvenku zůstávají stejné, ale uvnitř ale dochází k řadě vylepšení. Například zde byl instalován informační systém s vnitřními a vnějšími panely včetně tlačítek pro zastávky na znamení.

Technické údaje
Motorový vůz 811
Maximální provozní rychlost: 80 km/h
Počet míst k sezení: 45
Hmotnost motorového vozu: 21.000 kg
Dosazen nový motor TD 242 RH TA 25 o výkonu 242 kW
Polospouštěcí okna s možností uzamčení na čtyřhran
Klimatizace HEAVAC
Wi-Fi připojení
Bezpečnostní LED profil u vstupních dveří
GPS/GSM modul pro přenos dat o poloze
3× držák na jízdní kola
12× zásuvka USB, 4× zásuvka 230 V
2× vnitřní LCD panely informačního systému
2× venkovní LED tabule informačního systému
Přívěsný vůz 012
Maximální provozní rychlost: 80 km/h
Počet míst k sezení: 52
Polospouštěcí okna
Wi-Fi připojení
6×držák na jízdní kola
9× zásuvka USB
1× vnitřní LCD panel informačního systému
2× venkovní LED tabule informačního systému
Dosazení tlačítek na znamení, dosazení modernizovaných sedadel

Autor: František Kuba

Zdroj: https://bruntalsky.denik.cz/