Nová auta budou nad možnosti podstatné části českých domácností

Český trh s novými vozy se letos proti loňskému roku snížil zhruba o dvacet procent, ale většina lidí, kteří si nové auto chtěli koupit, plány zatím nezměnila. Problém je, že tři čtvrtiny chtějí vůz do půl milionu, a takových je na trhu čím dál méně.

ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Podle průzkumu společnosti EY neměla pandemie žádný vliv na to, zda si nový vůz pořídí, u 69 procent lidí. Pouze 14 procent respondentů uvedlo, že nákup vozu odloží, dokud koupě nebude nezbytně nutná. Další pak řekli, že si sice nový vůz pořídí, oproti původním plánům to ovšem bude zástupce nižší třídy, případně levnější automobil jiné značky.

Poptávka zákazníků se však poněkud rozchází s nabídkou na trhu. Podle průzkumu se totiž Češi nejčastěji při nákupu nového i ojetého vozu rozhodují podle ceny. „Téměř tři čtvrtiny českých zákazníků si nová auta vybírají podle ceny, přičemž lidé, u kterých primárně rozhoduje při nákupu cena, chtějí automobil do pěti set tisíc korun,“ komentuje výsledky průzkumu Petr Knap, vedoucí partner pro automobilový sektor v regionu střední Evropy a Asie společnosti EY.

Nových vozů s cenovkou do pěti set tisíc však bude stále méně. „Do budoucna bude nákup nového auta nad finanční možnosti podstatné části českých domácností. Při financování leasingem pak musí řidiči počítat mimo zaplacení akontace i průměrně s dvojnásobnou dobou splácení, aby výše jejich měsíční splátky nepřevyšovala částku, za kterou si mohou nový vůz dlouhodobě pronajmout. Splátka leasingu navíc neobsahuje pojištění nebo náklady na servis, takže provoz nového auta, kterému klesá zůstatková hodnota, bude dosahovat desítek tisíc korun ročně,“ vypočítává Jiří Solucev, ředitel divize Retail ze společnosti Arval.

Privátní zákazníci, kteří hledají ojeté auto, mají v uvedené cenové hladině ještě poměrně široký výběr, firmy zatím po levnějších autech masivně nesahají. Skupině lidí, kteří však chtějí nové auto do půl milionu, se nabídka každým rokem krátí.

Elektromobily se do této cenové hladiny nedostanou vůbec, auta nižší střední třídy se pod půl milionu dají koupit jen v nejzákladnější výbavě. Když nepočítáme speciální akce, tak třeba Škoda Octavia začíná na 493 900 Kč, Renault Mégane na 470 00 Kč, Volkswagen Golf na 508 900 Kč. A cena nových vozů i nadále spíš poroste, především kvůli zpřísňujícím se pravidlům Evropské unie, jak pro emise skleníkových plynů, tak i kvůli povinným bezpečnostním prvkům.

Podle průzkumu chce nová auta z vlastních úspor kupovat 46 procent Čechů. „U nových vozů o kombinaci finančních produktů a vlastních zdrojů uvažuje téměř polovina respondentů. Přičemž poptávka po dlouhodobém pronájmu vozů (8 procent) začíná dotahovat poptávku po finančním leasingu (9 procent) – platí pro nové i ojeté automobily. V případě pouze nových vozů poptávka po dlouhodobém pronájmu (13 procent) překonala poptávku po finančním leasingu (11 procent),“ shrnuje zjištění průzkumu Petr Knap z EY.

Dlouhodobým pronájmem je v tomto případě myšlen spíše operativní leasing. Podle České leasingové a finanční asociace (ČLFA) české domácnosti v roce 2020 upřednostňovaly při financování nového osobního vozidla spotřebitelský úvěr, včetně spotřebitelského leasingu na něj připadlo 71,8 procenta celkového objemu uzavřených obchodů. Zbývajících 28,2 procenta náleželo operativnímu leasingu. Tuzemské domácnosti si loni od členů ČLFA půjčily na financování nových osobních aut formou leasingu nebo spotřebitelského úvěru celkem 4,17 miliardy korun, o 9,6 procenta méně peněz než v roce 2019. Průměrná výše leasingu či úvěru na nové osobní auto přitom loni v privátní sféře dosáhla 277 144 korun a meziročně vzrostla o 7,8 procenta.

Roste však i zájem o klasické pronájmy. Dlouhodobý pronájem je však svým způsobem jen jiné pojmenování pro operativní leasing. V nabídce ho proto má čím dál víc finančních institucí. „Dříve se flexibilní pronájmy týkaly takřka výhradně vozů určených pro zaměstnance zajišťující běžnou agendu, například pro obchodní zástupce. V poslední době však pozorujeme zvětšující se zájem i o pronájem manažerských vozidel. Zcela jistě to souvisí s tím, že během pandemie se některé firmy nechtějí vystavovat dlouhým závazkům, zároveň ovšem potřebují zajistit pracovníkům odpovídající komfort,“ říká generální ředitel společnosti LeasePlan Česká republika Martin Brix.

„Také vidíme trend zvyšující se poptávky po krátkodobých až střednědobých pronájmech vozů od firem a podnikatelů, a to i z důvodů nepříliš jasného vývoje ekonomické situace. Proto posilujeme naše aktivity v oblasti půjčovny od naší sesterské společnosti CAR4WAY,“ potvrdil iDNES.cz obchodní ředitel Louda Auto Martin Feller.Autor: Martin Šidlák

Zdroj: https://www.idnes.cz/auto