Vyprodáno! Autobazary hlásí rekordní prodeje, ceny letí vzhůru

Trh s ojetými automobily zažívá po uvolnění proticovidových opatření turbulentní vývoj. Zájem o ojetiny je tak enormní, že některé autobazary hlásí jejich nedostatek. Rovněž se razantně zvyšuje cena, a to až o čtvrtinu. Zdražování ještě zdaleka nekončí.

Obrovská poptávka s sebou přináší výrazné zvýšení cen u nabízených aut.

Ještě na začátku května si lidé mohli pořídit vůz pouze přes internet. Od 10. května, kdy autobazary mohly po čtyřech měsících přivítat první zákazníky, se ovšem trh pořádně rozhýbal. Podle společnosti Aures Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA Auto, se v Česku zvýšila nabídka o 13,5 tisíc vozů a na Slovensku o více než 3,5 tisíce.

„Nápor zákazníků byl v květnu opravdu enormní. Hned první víkend po rozvolnění jsme prodali 415 aut, z čehož 227 bylo jen v České republice. Celkově jsme květen zakončili rekordem, ve skupině jsme poprvé prodali přes 8,5 tisíc aut za měsíc. Rekordní byl i prodej v tuzemsku, kde jsme poprvé v historii prodali přes 5 tisíc vozů,“ řekl provozní ředitel autocenter AAA Auto Petr Vaněček.

Obrovská poptávka s sebou však přináší výrazné zvýšení cen u nabízených aut. „V meziročním srovnání vidíme, že se střední hodnota ceny zvedla z loňských 145 tisíc korun na současných 169 tisíc, přičemž ještě v dubnu to bylo o devět tisíc korun méně. I když nabízených aut na trhu přibylo, jsou modely, které jsou nedostatkové, což pochopitelně jejich cenu zvyšuje. A s blížícím se létem a potřebou aut na dovolené se pravděpodobně ještě mírně zvýší, zejména u větších rodinných aut,“ dodal Vaněček.

Největší skokové zdražení

Podle ředitele prodeje ojetých vozů Louda Auto+ Roberta Imlinga ceny ojetých vozů skokově vzrostly nejvíce v historii. Od začátku dubna zdražily v průměru o 25 procent a pravděpodobně porostou i nadále.

„Pokud si někdo plánuje koupit ojetý vůz třeba na prázdniny, měl by to udělat už teď, protože v létě budou ceny určitě ještě vyšší, a nabídka aut naopak nižší,“ konstatoval Imling. Síť pěti autobazarů Louda Auto+ přitom letos zaznamenává meziroční růst prodejů o desítky procent.

Důvodů pro citelné zdražování je podle Imlinga několik: „Prvním je nedostatek nových vozů, které se zákonitě přelévá i do oblasti ojetých aut.“ Na nová auta se běžně čeká půl roku i rok, lidé a firmy si proto nechávají svá zánovní auta déle a prodlužují si operativní leasingy. Na trhu tak globálně chybí především mladší ojeté vozy do dvou let stáří, které obvykle přicházely právě z operativních leasingů a firemních flotil.

Druhým důvodem je citelný růst cen nových aut, což následně působí rovněž na zdražování ojetin. Třetím důvodem je odložená poptávka po nákupu aut z covidového období, která částečně deformuje automobilový trh, a teď je ještě umocněná nástupem hlavní motoristické sezóny a možností volně cestovat.

Čtvrtým důvodem je obrovská poptávka po ojetých vozech ze zahraničí, mnoho ojetin z českého trhu proto momentálně mizí třeba do Německa.

Ceny nadále porostou

To, že ceny ojetin nadále porostou, potvrzuje rovněž předseda Asociace prodejců použitých automobilů-autobazarů Petr Přikryl.

„Je to vcelku logické – výkupní ceny rostou, lze tedy očekávat, že jakmile se tyto nově vykoupené vozy dostanou do prodeje, budou mít vyšší cenovku než v předchozím období.“ Kartami může zamíchat také kurz eura. Koruna totiž poměrně výrazně posiluje, což může vést k tomu, že se opět rozhýbe dovoz ojetin ze zahraničí.

Zajímavým vývojem prochází také on-line prodej ojetých vozidel. Zatímco v době lockdownu hlásily autobazary prodeje ve svých e-shopech na úrovni zhruba 70 procent normálu, po otevření prodejen se zájem o on-line výrazně snížil.

Zákazníci podle Přikryla jednoznačně preferují možnost si auto fyzicky prohlédnout, vyzkoušet, poradit se s prodejcem, případně na jednom místě porovnat najednou více různých vozů.

Nejistá budoucnost

„Budoucnost čistě on-line prodejů aut je v České republice nejistá,“ odhadl Přikryl. Český zákazník je podle něho zvyklý projít se po prodejní ploše, kde se nacházejí stovky aut, a vybírat přímo na místě. „Chce si auto projet, sednout si do něj, mít z auta nějaké emoce. Nic takového on-line prodej nenabídne,“ dodal Přikryl.

To potvrdil rovněž Filip Kučera z autobazaru Auto ESA: „Po otevření provozoven klesl výrazně zájem o službu on-line prodeje na jednotky kusů týdně, převážná většina zákazníků si chce vůz vybrat a vyzkoušet přímo na provozovně,“ řekl Kučera.

Nedostatek nových automobilů a problémy v dodávkách jejich jednotlivých částí – například čipů – tak pravděpodobně povede ke zvýšené poptávce po vozidlech na sekundárním trhu, což jistě vyvolá tlak na zvyšování prodejních cen. Nákup ojetého vozu tak může na konci tohoto roku přijít zájemce i o několik desítek tisíc korun dráž.

Autor: Petr Starý Zdroj: https://faei.cz/