Hrozící globální dieselová katastrofa

Celosvětový nedostatek motorové nafty, ať už dočasný nebo dlouhodobý, může být katastrofou. Zboží nelze přepravovat z kontejnerových přístavů do vnitrozemských destinací. Bez nafty nemohou nákladní automobily dodávat potraviny do supermarketů ani nic jiného. Celý dodavatelský řetězec je zmrazen. A není možné nahradit benzín ve vznětovém motoru, aniž by se motor zničil.

Již na začátku letošního roku byly celosvětové zásoby nafty nebezpečně nízké, což způsobilo prudký nárůst cen. V únoru 2022, před dopadem války na Ukrajině, byly zásoby nafty a souvisejících produktů v USA o 21 % nižší než předválečný sezónní průměr. V EU byly zásoby o 8 %, tj. 35 milionů barelů, nižší než předválečný průměr. V Singapuru byly zásoby v asijském centru o 32 % nižší než obvykle. Celkově byly zásoby motorové nafty ve všech třech regionech znepokojivě nízké, přibližně o 110 milionů barelů nižší než ve stejném období loňského roku.

27. března varoval generální ředitel společnosti Vitol, největší nezávislé světové společnosti obchodující s energií se sídlem v Rotterdamu, že v nadcházejících měsících je stále pravděpodobnější, že dojde k přídělu nafty. Upozornila, že “Evropa dováží přibližně polovinu nafty z Ruska a přibližně polovinu nafty z Blízkého východu. Tento systémový nedostatek nafty existuje.

David McWilliams, přední irský ekonom, který dříve působil v National Bank of Ireland, vydal 7. dubna alarmující zprávu. “Zdražuje nejen ropa, ale i nafta a reálně hrozí, že v příštích dvou až třech týdnech, ne-li dříve, dojde v západní Evropě nafta…

Nemáme jen ropnou krizi, i ale energetickou krizi, jakou jsme nezažili už 50 let. Důvodem tak nízkých zásob nafty je podle něj to, že země EU zjistily, že je mnohem levnější dodávat ropu a naftu z Ruska, jehož nabídka je obrovská.

A situace v USA není o nic lepší.
https://journal-neo.org/2022/04/11/nato-sanctions-and-the-coming-global-diesel-fuel-disaster/

P.S. – stručný překlad