Z Ostravy se bude do Varšavy létat dvakrát denně
Pravidelná linka do Varšavy, která by měla z mošnovského letiště začít létat 30. března příštího roku, by měla od září létat dokonce dvakrát denně. Peníze na to ve čtvrtek vyčlenili krajští zastupitelé.
„Nechali jsme aktualizovat analýzu, která měla ověřit, zda letecké spojení mezi Ostravou a Varšavou dosáhne rozumné návratnosti investice v případě, že bude změněn počet rotací a výše podpory. Ukázala, že i při podpoře 800 tisíc eur ročně při 10 rotacích týdně je linka pro kraj ekonomicky rozumná a přináší profit,“ uvedl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.
Linka z Ostravy do Varšavy bude, až se na ní na jaře začne létat, teprve druhým pravidelným spojem z mošnovského letiště. Jinak v současnosti nabízí pouze pravidelné lety do Londýna.
Od zavedení další linky si vedení kraje slibuje hlavně podporu a zvýšení zájmu podnikatelů a investorů. Varšavské letiště by mělo sloužit hlavně jako přestupní stanice pro lety do dalších zemí.
„Linku budeme podporovat až po dobu pěti let, po té době by už měla být soběstačná,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka. „LOT byl přístupný rozšíření počtu rotací. Na přelomu března a dubna bychom mohli dostat nové přistávací sloty na letišti ve Varšavě, někdy od září bychom mohli létat dvakrát denně.“
Další rozšíření letiště plánuje
Varšava by neměla být posledním místem, kam by se z Ostravy mohlo v dohledné době létat.
O zajištění pravidelných linek ze strany přepravců ale velký zájem není. O pravidelné spojení s Mnichovem a Vídní, které chtěl kraj provozovat ve své režii, se ve výběrovém řízení ucházel jediný zájemce, kraj proto nakonec výběrové řízení raději zrušil.
I další plány kraje, co se pravidelných linek týče, by mohly být propojeny se společností LOT. Ta si jako svůj velký hub připravuje i letiště v Budapešti a krajští radní se netají s tím, že by další spojení přivítali.
Pro letiště je totiž v současnosti hlavním zdrojem příjmů nákladní letecká doprava, cargo se ale rozvíjí postupně. Už v příštím roce by mělo na letišti vzniknout několik hangárů pro nákladní dopravu.
Relativně nízký počet letů se projevuje i na hospodaření letiště, které se jen pomalu dostává ze ztrát. „Zlepšuje se to. Před 2,5 lety byla ztráta 68 milionů korun, letos to je asi 5 milionů, doufám, že příští rok už budeme v zisku,“ řekl ředitel letiště Jaromír Radkovský.Autor: Darek Štalmach