Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou

Protěžování až příliš malých motorů, hybridů a dalších, často uměle ekologických řešení proti vůli zákazníků se na trhu ojetých aut projevuje více, než se zdá. Ceny starších vozů rostou.

Splnit stále tvrdší limity EU diktující výši spotřeby i množství produkovaných škodlivin je těžký úkol. Za poslední dekádu jsme se proto ze strany automobilek dočkali mnoha nevítaných ústupků, které vychází vstříc právě představám Bruselu. Nikdo nevolal po litrových tříválcích v SUV či přehnaném downsizingu, převodovkách s nesmyslně dlouhými převody, start-stopech, hybridech a dalších výmyslech moderní doby, přesto je tu máme.

Děje se tak navzdory tomu, že touze snižovat spotřebu a emise ve výsledku vůbec nahrávat nemusí. Složité systémy následného čištění spalin jsou stále komplikovanější a tím pádem trpí zvyšujícím se počtem potenciálních chyb. S přibývajícími ekologickými systémy roste množství poruch, čímž trpí životnost motoru, který musí být dříve opraven či úplně nahrazen. A to znamená jen další zbytečné vzniklé výrobou něčeho, co by jinak nemuselo být třeba, o složitém vývoji s tím spojeným ani nemluvě.

Starší benzínové motory bez kvanta „zelených” vychytávek sice nejsou nejčistší, ale jejich životnost s jednodušší údržbou je přirozeně delší. Najednou tak více kilometrů za menších nákladů a ve výsledku zeměkouli zašpiní méně než dva modernější agregáty, které dohromady zvládnou stejnou porci kilometrů. Současné přímovstřikové jednotky navíc vytváří více pevných částic, které je třeba filtrovat a o jejich spolehlivosti pochybují i odborníci.

Rozum velí netlačit káru inovací příliš rychle vpřed, ale na to Brusel neslyší. Klasické benzínové motory s vyšším objemem a atmosférickým plněním výrobní linky rychle opustily a jednoho dne je opustí i ryzí benzinové či naftové motory jako takové. Preference zákazníků se ovšem zase tak rychle nemění, a tak se ojeté auto s dobrým motorem klasického ražení stává stále více populárním zbožím.

Nejlépe o tom svědčí výsledky studie webu Mobile.de, největšího tržiště s ojetými auty v Evropě. Výzkum se zaměřil na vývoj cen starších aut v autobazarech a dospěl k pozoruhodným výsledkům. Zatímco běžně ceny starých aut postupem času stále více klesají, nyní se děje pravý opak. A to tím více, čím starší vůz je. Zvýšený zájem o starší, zejména zážehové motory vedl k dříve nepředstavitelnému růstu průměrných cen. Hodnota bazarového modelu starého od 15 do 20 let v Německu meziročně prudce vzrostla – konkrétně o 17 %.

Výsledky jistě ovlivnilo i pár vyhledávaných youngtimerů, které zvyšují ceny ještě intenzivněji, ale o tak rychlý globální růst cen se nemohly postarat. K růstu navíc prokazatelně dochází už u aut od pěti let stáří. Zároveň se snižuje počet inzerátů a tím pádem řídne i nabídka těchto vozů. „Především starší benzínové motory jsou v současné době velmi populární. Také vidíme, že v současné době se starší vozidla v Německu prodávají velmi rychle,“ říká generální ředitel společnosti Mobile.de Malte Kruger. Pouze u tří- až pětiletých ojetých aut je znám mírný propad cen o 1,7 %, u ostatních ceny rostou.

Autoři studie jsou přesvědčeni, že v budoucnu by se měl hon na poslední dobré benzínové motory ještě více zintenzivnit. Pokud tedy máte doma starší auto s dobrým, nejvíce pak benzinovým motorem, začněte si jej vážit, i obyčejné modely nyní rostou na ceně. Vzhledem k současnému vývoji se velmi pravděpodobně ještě dožijeme chvíle, kdy jakákoli dnešní zajímavější auta budou ceněnými klasikami – protože už nic podobného zkrátka nepůjde koupit.

Vývoj cen benzinových ojetin dle stáří na německém trhu dle Mobile.de

Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 1 - Ceny starsich ojetych aut rostou 01

Vývoj u mladších ojetin na benzín poukazuje na růst cen tam, kde by měl klesat

Pokud máte starší auto s dobrým motorem, važte si ho, ceny takových rychle rostou - 2 - Ceny starsich ojetych aut rostou 02

Zdroj: M. Mazal autoforum.cz