Moravskoslezský kraj získal další peníze na modernější vlaky

 Společné úsilí Moravskoslezského kraje a Českých drah zmodernizovat a nakoupit nové vlaky a zajistit tak v regionu vyšší komfort cestování po železnici má výsledky. Za více než tři čtvrtě miliardy korun bude v kraji jezdit pět nových souprav typu push-pull. A letos se kraji podařilo získat dalších 227 milionů na nákup dvou elektrických jednotek pro trať 321 Opava východ – Ostrava.

„Máme eminentní zájem obnovit a modernizovat vlaky, očekáváme vyšší komfort cestování na železnici, rozvoj ‚chytrých‘ služeb a rychlý, ekologický provoz. To vše samozřejmě stojí velké peníze. I proto jsme před rokem podepsali smlouvu s Českými drahami o zajišťování regionální železniční dopravy do konce roku 2025 na základě přímého zadání, která mimo jiné umožnila národnímu dopravci dosáhnout na evropské peníze. Za ty pak může nakoupit nové vlakové soupravy,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Upozornil, že Moravskoslezský kraj patří v Česku k úspěšným žadatelům o dotace na obnovu vozového parku veřejné drážní dopravy. „Ministerstvo dopravy potvrdilo, že se nám z operačního programu OPD2 podařilo dostat zbývajících 227 milionů korun, které jiné kraje nezískaly.  Za tyto peníze se pořídí dva nové elektrické vlaky. Kraj doplatí 15 procent z celkové částky, to znamená 40 milionů korun, a od prosince 2022 České dráhy nasadí dvě elektrické jednotky na trasu Opava východ – Ostrava Svinov. Každá bude mít kapacitu 240 osob, prostory pro přepravu jízdních kol, invalidních vozíků a bude dosahovat rychlosti 160 kilometrů za hodinu. Samozřejmostí je klimatizace, audiovizuální systém a WiFi připojení, bezbariérovost,“ popsal náměstek hejtmana Jakub Unucka.

„Pro České dráhy je komfortní a pohodlné cestování na železnici v Moravskoslezském kraji prioritou. Již nyní zde provozujeme na páteřních tratích moderní soupravy CityElefant a RegioPanter. V příštím roce je doplní nové moderní patrové vlaky typu push-pull. Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí. Zpočátku zajistí provoz jednotky motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou,” upřesňil Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod a dodal: „Další novinkou budou v příštích letech dvě elektrické jednotky, které budou pořízeny díky evropským penězům. Než budou k dispozici nové soupravy, modernizujeme ve spolupráci s krajem ty stávající, to se aktuálně týká například motoráků řady 811.“

Moravskoslezský kraj ročně dotuje veřejnou dopravu v regionu stamiliony korun

Na drážní dopravu jde letos více než miliarda korun, tato suma zahrnuje zhruba 312milionovou dotaci z Ministerstva dopravy. „Vlaky tvoří páteř dopravy v kraji. Nezrušili jsme v posledních letech žádnou trať. Naopak tam, kde to technický stav umožňuje, podporujeme snahy železniční dopravu oživit. Železnici čeká v našem kraji zásadní změna s plánovanou výstavbou vysokorychlostních tratí, které mají spojit Ostravu s Brnem a zásadně zkrátit dnešní jízdní doby. Uvolnění hlavního koridoru pak umožní daleko více rozvíjet regionální osobní dopravu a samozřejmě přesunout nákladní dopravu z cest na koleje,“ dodal náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Zdroj: MSK