Senioři jdou s dobou. Stojí za každým desátým on-line nákupem

Lidé v pokročilém věku si s internetem rozumí daleko více, než si je většina veřejnosti ochotna připustit. Podle nejnovějšího výzkumu E-shopper Barometer největšího evropského balíkového přepravce DPD, který má redakce FAEI.cz k dispozici, se senioři stali významnou zákaznickou skupinou e-shopů. Stojí za každým desátým on-line nákupem.

Mnozí senioři se v internetovém prostředí orientují lépe, než to ukazuje veřejné mínění. Ilustrační foto: Depositphotos.com

Výzkum analyzoval nákupní chování na internetu u zákazníků nad 55 let v celé Evropě včetně České republiky. Ukázalo se, že u evropské populace v této věkové kategorii se v loňském roce nejoblíbenějšími nákupními kategoriemi staly knihy a móda. V České republice naopak převládá obliba potřeb pro volný čas.

On-line nakupování získalo v posledních dvou letech na ještě větší oblíbenosti, a to zejména kvůli koronavirové pandemii. Mnozí senioři přitom na internetu nakupovali vůbec poprvé. Stejně jako zbytek Evropy i v České republice ve většině případů uskutečňují své nákupy prostřednictvím notebooku, na druhém místě jsou pak stolní počítače.

Volný čas, móda…

Jak už bylo uvedeno, čeští zákazníci starší 55 let nejraději v e-shopech nakupují zboží pro volnočasové aktivity (63 %). Na druhém místě skončila móda (46 %) následovaná kategorií s názvem krása a zdraví (45 %).

Češi obecně nakupují volnočasové produkty v nadprůměrném množství. Obliba této sekce převládá již od počátku pandemie, avšak procentuální rozdíl mezi Českou republikou a zbytkem Evropy má sestupnou tendenci.

Kritériem, které se ukázalo pro objednávající ve věku 55+ v České republice při on-line nákupech jako nejdůležitější ve 100 procentech případů, je možnost zobrazit a přečíst si recenze daného produktu. To ostatně platí i pro zbytek Evropanů.

Pro 99 procent dotázaných je pak důležitá nabídka ekologičtější varianty doručení. Naopak skutečnost, která 94 procent Čechů, ale i Evropanů od dokončení objednávky odradí, je absence informací o dopravci, který zásilku doručí.

Češi preferují dobírku

Výzkum společnosti DPD také ukázal, čím se Češi při on-line nakupování od zbytku Evropy poměrně liší. Je to možnost zaplatit zboží na dobírku, které využívá v České republice až 32 procent zákazníků 55+, zatímco ve zbytku Evropy se zaplacení až při převzetí zásilky těší oblibě jen u devíti procent lidí stejné věkové kategorie.

Chováním, které je specifické pro tuto věkovou skupinu, je pak psaní recenzí po obdržení zboží. V Česku tak učiní 47 procent, přičemž v rámci Evropy je to 41 procent.

Stejně jako 66 procent Evropanů také většina pravidelných on-line nakupujících v České republice (63 %) má své oblíbené webové stránky, odkud pravidelně objednává zboží. Na svůj mobilní telefon se při on-line nákupech spoléhá až 60 procent Čechů, přičemž celých 74 procent navštěvuje alespoň jednou týdně Facebook.

Nejoblíbenější metodou platby je pak s 65 procenty platební karta a hned za ní bankovní převod s 45 procenty. Více než polovina Čechů si již někdy nakoupila na zahraničním e-shopu, a to především kvůli nižší ceně. Nikdy tuto možnost nevyužilo 18 procent lidí.

Pozorní a zodpovědní

Mezi další zažité představy o seniorech na internetu je ta, že jsou nejohroženější skupinou v on-line prostředí a snadným cílem kybernetických zločinců, protože se neřídí základními bezpečnostními pravidly virtuálního prostředí.

Jenže loňský průzkum agentury STEM/MARK pro mBank ukázal něco jiného. Ohroženější skupinou jsou mladí lidé ve věku 18 až 25 let. Téměř třetina zástupců mladé generace ve výzkumu přiznala, že u důležitých věcí, jako je například bankovnictví, občas nebo dokonce často leccos potvrdí, aniž by si přečetli, o co jde.

Přitom tvrdili, že se v internetovém světě orientují lépe, než ostatní věkové skupiny a cítí se v něm bezpečně. Podle výzkumu to jsou ale naopak spíše senioři, kteří se zajímají o nástrahy ve virtuálním prostředí a snaží se naučit, jak jim předcházet.

Téměř devadesát procent uživatelů internetu ve věku nad šedesát pět let uvedlo, že se snaží rozšiřovat si v této oblasti své znalosti a dovednosti. Naopak sedmdesát osm procent mladých lidí řeklo, že se nijak nevzdělává.

Padesát dva procent mladých podle průzkumu rovněž uvedlo, že se internetu vůbec nebojí. Naopak osmdesát procent seniorů se přiznalo, že má z internetu obavy.

Autor: Petr Starý

Zdroj: https://faei.cz/