Úklid nejen doma, ale i v mysli. Metoda KonMari si získala příznivce po celém světě
Šestatřicetiletá drobná Japonka, které se přezdívá uklízecí guru, si získala pozornost Západu v roce 2014, po vydání knihy na americkém trhu s názvem The Life-Cahnging Magic od Tidying Up (v překladu Zázračný úklid – pořádek jednou provždy). Marie Kondo, jak se spisovatelka a odbornice v úklidu a organizace jmenuje, vyvinula metodu, kterou inspiruje lidi nejen k úklidu domova, ale i jejich mysli
KonMari, jak systém úklidu pojmenovala, spočívá v obklopování se pouze těmi věcmi, které nám přinášejí radost. Hromadění věcí podle ní totiž pouze překrývá skryté problémy, obvykle nezdravý vztah k vlastní minulosti či obavy z budoucnosti. Kniha vyšla na českém trhu o rok později, tedy v roce 2015. Publikace se stala na dlouhou dobu bestsellerem podle žebříčku The New York Times.
Už věc posloužila? Poděkujte jí a rozlučte se
Důvodů, proč se právě tato metoda úklidu stala natolik populární, může být několik. Systém, který Kondo nabízí, je poměrně jednoduchý. Kouzelná formulka zní: „Přináší mi tato věc radost?“ Pokud ne, guru v uklízení radí, poděkujte jí a pošlete do světa. A jak poznáte, že vám daná věc dělá radost? Kondo tento pocit přirovnává například k tomu, když držíte štěně nebo na sobě máte oblíbené oblečení. „Jde o pozitivní pocit, který nejde ničím nahradit,“ vysvětluje expertka na úklid. Jedním dechem také dodává, že „smysl pro radost“ se dá během úklidu vytříbit.
Čím více věcí se zbavíte, tím „lehčeji“ se můžete vnitřně cítit. Ti, kdo metodu KonMari vyzkoušeli, dokonce popisují, že potom, co uspořádali svůj dům, dokázali uspořádat i svůj život. Někteří vyřešili vztahové problémy či nastartovali kariéru.
Jen to, co opravdu potřebujeme
Rady, se kterými Japonka pocházející z Tokia přichází, jsou také dlouhodobě udržitelné. Zbytečnému hromadění věcí totiž zabráníte dalším jednoduchým pravidlem – jedna věc tam, druhá ven. Což v překladu znamená, když si koupím něco nového, něčeho starého se musím zbavit. Podle Kondo tak lze zvolit úplně nový přístup k nakupování. Přinášet domů pouze věci, které opravdu chceme a potřebujeme. Dalším neméně důležitým faktorem také je, že kniha přišla v době, kdy nejen lidé žijící ve Spojených státech amerických řešili, jak naložit s konzumním životem. A právě Marie Kondo jim doslova přinesla návod.
Dobrá marketingová magie
V lednu 2019 se přesunula na obrazovky, kde se stala průvodkyní v uklízení americkým rodinám v osmidílném seriálu s názvem Tidying Up With Marie Kondo (v překladu Velký úklid s Marií Kondo) na streamovací platformě Netflix. Sama v seriálu přiznává, že nepořádek doslova miluje, protože ho může uklidit. Ve stejném roce také začala na svém webu prodávat designové bytové doplňky, čaje a jiné drobnosti do domácnosti. Tento marketingový krok však vzbudil vlnu nevole. Někdy až astronomické částky, za které lze produkty koupit, považují někteří kritikové za zřeknutí se hodnot, které Marie Kondo vyznává. Tedy střídmost a jednoduchost.
Posedlost, nebo vášeň?
Její vášeň k úklidu se rodila už od mala, když utíkala z hodin tělocviku, aby mohla přerovnat knihovnu. To, co by někdo mohl považovat za hraničící s posedlostí, přetavila do velmi dobře fungujícího byznysu se silným brandem.
V jednom z rozhovorů popsala svou posedlost vyhazováním nepotřebných předmětů i údajnou historku z mládí, která ji navedla k vhodnějšímu systému úklidu. V pokoji na zemi viděla ležet několik pytlů s odpadky a toužila je všechny vyhodit. Vnitřně prožívala obrovský stres a dostala nervový záchvat, při kterém na dvě hodiny ztratila vědomí. Po probuzení si uvědomila, že se při úklidu musí soustředit především na věci, které jí dělají radost. Ať už jsou historky pravdivé, či jde o velmi dobře promyšlený marketing, kniha Marie Kondo se může stát dobrým pomocníkem při každodenním úklidu.
Autor: Klára Kučerová Zdroj: https://styl.instory.cz/