Velké zelené zdražování. Bezuhlíková ekonomika prudce zvedne ceny i daně
Velká zelená revoluce, známá jako New Green Deal, cesta k bezuhlíkové ekonomice, bude mimořádně nákladná. Základní kameny byly položeny na summitech Evropské unie 16. prosince 2019 a 21. července 2020. Tehdy jsme měli možnost využít práva veta a pokusit se zelenou cestu upravit. Andrej Babiš ho nevyužil. On byl tím, kdo Českou republiku k velkému zelenému zdražování přihlásil. Základní směr tvrdých ekologických přirážek a postupného zakazování věcí, které jsou považovány za „špinavé“, byl nastaven.
Teď nás čeká spousta soubojů, jak vysoká ta cena bude a kdo ji bude platit. Stále je možnost ji ovlivnit. U řady hlasování v EU jsou stále práva veta. Máme možnost říct Ne a pokusit se dopady co nejvíc zmírnit. Příslušníci Babišovy vlády ale ty příležitosti chronicky promarňují. Naposledy to na Radě ministrů financí v Lisabonu minulý týden předvedla ministryně financí Alena Schillerová. Kývla na novou ekologickou daň z leteckého benzinu. Dala tak přímo souhlas k podstatnému zdražení letenek. „Dohodla jsem se Igorem Matovičem (slovenský šéf financí – pozn. red.), že společně podpoříme záměry Evropské komise v oblasti energetických daní. Konkrétně zrušení povinného osvobození leteckého benzinu od spotřební daně, což je typickým příkladem neopodstatněné daňové výjimky, proti kterým musíme bojovat. Tím spíš, když jsou spojené s negativními externalitami, jako jsou emise oxidu uhličitého poškozující naše životní prostředí,“ uvedla Schillerová na svém Instagramu.
Kdo nám zdražil letenky
Až se budeme ptát, kdo nám zdražil letenky, každému by se měla vybavit právě tvář Aleny Schillerové. Její vysvětlení o neopodstatněných daňových výjimkách je navíc přinejmenším silně zavádějící a matoucí. Spotřební daně z benzinu, nafty, tabáku nebo cigaret, což jsou ty daně, které už dnes regulace Evropské unie nařizuje, jsou příjmem státního rozpočtu. Nová daň na letecké palivo nepřinese do státního rozpočtu ani korunu, půjde přímo do společného rozpočtu Evropské unie.